Foto af video fra NewsOne fra Youtube.

Kiev: Ukrainenu har snakket med det ukrainske journalistforbund om fremtiden, og selv om det på nogle fronter går fremad, så er der stadig store problemer.

Sidste år skete der 86 voldelige overfald på journalister i Ukraine, og det tal ser ud til at lande på nogenlunde samme niveau i år, ifølge det ukrainske journalistforbund NUJU. Dertil kommer der en række forsøg på at forhindre journalisters arbejde, overvågning og generel blacklisting af journalister, forklarer lederen af forbundet Sergy Tomilenko til Ukrainenu.

“Antallet er relativt stabilt hvert år, men det er stadig et problem. Når jeg møder kollegaer fra for eksempel Polen og Portugal, så fortæller de om ingen overfald. Vi har over 80 angreb om året, så det er helt forfærdeligt for os,” siger Tomilenko til Ukrainenu. 

“Men vi har også andre problemer, såsom at politikere ser journalister som fjender af folket. Som enten pro-russiske eller pro-vestlige, og det er farligt i en krigstid. Det åbner op for at ændre på vores rettigheder,” siger han. 

Et eksempel er tv-kanalen NewsONE, som flere politikere i Ukraine har kaldt pro-russisk, selv om den i lovens øjne har sendetilladelse. Politikernes retorik har, ifølge Tomilenko betydet, at der sker flere angreb på mediets journalister, da folk føler, at det er deres pligt at forhindre kanalens journalister i at arbejde. Det har blandt andet betydet et overfald af journalisten Bilera Darina under en demonstration. Du kan se overfaldet nedenfor. 

Du kan ikke se objektivt tv

Men det er kun nogle af udfordringerne for presserfriheden i Ukraine, slår han fast. Ukraine er et land, der er præget af oligarker, der sidder på store dele af økonomien, og de har en tendens til at have deres egne medier. Faktisk er det helt umuligt at se objektive nyheder i Ukraine, forklarer Tomilenko, der uddyber: “du er nødt til at se fem til seks tv-kanaler, hvis du skal have et retvisende billede af, hvad der foregår i landet.”

“Der er så få penge i de ukrainske medier, at det kun er de rige oligarkers medier, der klarer sig. De gør det for at vinde politisk indflydelse, så mediebilledet bliver en kamp om magten i landet,” siger Tomilenko. 

Den nuværende ukrainske præsident Volodimir Zelenskij, der vandt præsidentvalget tilbage i april er blevet beskyldt for at være i lommen på oligarken Igor Kolomojski, som ejer tv-kanalen 1+1. Netop den tv-kanal, hvor Zelenskij, der tidligere var komiker, har sit populære tv-show Folkets Tjener på. 

Bandlyser medier uden offentlig viden

Tatiana Popova, der i dag er strategisk ekspert for NGOen Information Security, har tidligere arbejdet med lovgivning i det ukrainske parlament. Der har hun kæmpet for at ændre lovene, så der vil være mere gennemsigtighed og en højere grad af pressefrihed. Hendes arbejde betød, ifølge hende selv, at hun mistede sit arbejde.

“Vi skulle gerne hen, hvor hver enkelt kandidat får det samme budget og den samme adgang til medierne, men der er vi ikke. Det er oligarkerne, der styrer,” siger Popova, der efter jobbet i det ukrainske parlament er begyndt at arbejde for pressefrihed.  

“Vi har også set, hvordan muligheden for at blokke prorussiske nyhedssider har betydet, at der nu bliver lukket medier løbende, uden at vi ved hvorfor, eller at der har været en dommer hen over det. Vi er der, hvor en lukket gruppe af politikere bare kan lukke medier, uden vi ved, hvorfor det sker;” siger Popova, der slår fast, at der dog er bedre forhold for pressen i Ukraine end i for eksempel Rusland. 

Hendes bekymring er, at den lave gennemsigtighed for, hvorfor medier lukkes, og de mange overfald på journalister, betyder, at flere og flere journalister i Ukraine vil censurere deres eget arbejde. Den bekymring deler lederen af ukraines journalistforbund Sergy Tomilenko, men han bider mærke i, at der trods alt er en relativ høj grad af frihed på internettet, hvor journalister kan udføre deres arbejde uden mærkbar censur.