Foto: Arusio

Spillet Mapstrike, der er et skydespil ude i naturen, er blevet udviklet med hjælp fra ukrainske spiludviklere. Det er nu på markedet, og spillets danske ejere er henrykte. 

Den danske spilvirksomhed Arusio, der ejes af Ulrik Hunskjær og Anders Eggert Jørgensen, har netop lanceret spillet Mapstrike, der er et form for skydespil såsom Counterstrike, men som foregår udenfor via mobilen. Det har de arbejdet på i lang tid, og de har brugt udviklere fra Ukraine. Vi tidligere skrevet om på Ukrainenu, hvordan ukrainerne endte med at få en afgørende rolle for spillets udvikling på grund af lav pris og høj kvalitet. 

Det føles helt fantastisk endelig at have lanceret spillet. I tre år tilsidesatte vi alt andet i vores liv, og arbejdede nat og dag uden løn – men idag er det det hele værd. Vi er enormt tilfredse med app’en, som vi synes er både sjov og fuldstændig banebrydende,” skriver Hunskjær til Ukrainenu og forklarer, at han er stolt af alt fra det grafiske design til lyden, som brugerne oplever ved at trykke på knapperne. 

Spillet, som altså har taget tre år at lave, er blevet taget godt imod, forklarer Hunskjær. Spillet er tilgængelig over hele verden, men bliver først markedsført i Danmark, da det er et godt “testland”.

“Danmark er et godt ‘test-land‘ fordi vi her har god mobildækning og ofte de nyeste modeller af mobiltelefoner. Her får vi hurtigt opdaget og fikset eventuelle ‘børnesygdomme‘ inden vi om nogle dage retter vores fokus på hele verden,” lyder det. 

Det danske spil Mapstrike har ukrainske spiludviklere til det tekniske arbejde. Billige, dygtige og fleksible, lyder det fra ejerne. Her ses medejer Ulrik Hunskjær til Outsourcing Forum i Lviv. Arkivfoto: Emil Filtenborg

Ukrainerne har spillet en stor rolle

Hunskjær fortæller Ukrainenu, at det gode ved de ukrainske udviklere har været, at de er blevet en integreret del af holdet, hvilket har betydet meget for udviklingen af spillet. 

“Vi har skabt en kultur hvor de brænder lige så meget for projektet som vi gør. Derfor var lanceringen et kæmpe øjeblik for os alle, og siden lanceringen har vi alle sammen siddet klar døgnet rundt til at reagere på henvendelser og eventuelle fejl. Det er virkelig rart at kunne lancere med en følelse af, at man har et hold af dygtige og passionerede folk i ryggen, der sidder klar til at reagere hurtigt, døgnet rundt,” forklarer han.

Derfor vil Hunskjær også gerne anbefale andre at bruge ukrainske udviklere i fremtidige projekter. Arusio vil også selv bruge dem i fremtiden.  

“Jeg ville klart bruge dem igen, og bruger den også fortsat på MapStrike. Lanceringen af spillet er langt fra slutningen på projektet – der er nærmere starten. Vi har en lang liste af cool updates og features vi vil introducere, og jeg kunne ikke forestille mig nogle mere oplagt til den rolle end vores nuværende, ukrainske, udviklere,” forklarer han. 

“De kender projektet ind og ud og er lige så investeret i det som vi er. Generelt fungerer denne form for arbejde bare rigtigt godt i en virksomhed som vores. Vi har et statusmøde hver morgen og kommunikerer løbende i løbet af dagen, men folk er frie til at sidde og arbejde hvor de vil – den struktur betød også at vi slet ikke var mærket af Corona-lockdown.”